אודות המכון
מחקר איכותי
מחקר כמותי
אפקטיביות פרסום AIM
מחקרים באינטרנט
גלריה
לקוחות
סקרים שהתפרסמו
ארכיון פרסומי Visibility Index


    סקר בנושא ט''ו בשבט (2002)

    סקר טלפוני בנושא ט"ו בשבט - ינואר 2002


    מטרות המחקר
    1. לבחון מהו פרח הבר והעץ המועדף;
    2. לבחון מהם הפירות והירקות המועדפים על הישראלים.

    שיטת המחקר
    המחקר בנושא ט"ו בשבט נערך באמצעות סקר טלפוני (אומניבוס) על מדגם אקראי שכלל 502 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה. זהו מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הישראלית הבוגרת בישראל, הדוברת עברית. הסקר נערך בשבוע השני של ינואר 2002 ממרכז התקשורת הממוחשב של מכון ברנדמן בת"א.

    עיקר הממצאים

    1. הפרח המועדף
    28% מכלל המדגם ציינו את הורד/ השושנה כפרח האהוב עליהם ביותר
    14% כלנית
    12% רקפת
    10% נרקיס
    2% - צבעוני, סביון, אירוס, ציפורן, חרצית.
    1% לכל אחד: יסמין, חמנייה, שושן צחור, נורית, ציפור גן עדן, חבצלת, לילך, חצב, סחלב.
    אין הבדל בין גברים לנשים, בין קבוצות הגיל, אזורי המגורים בהעדפות לפרחים.

    בהשוואה ל- 1999, חלה עליה במודעות לשמות של פרחי בר, כאשר שיעור ה"לא יודעים" עומד עתה על 2% בהשוואה ל- 15% בסקר הקודם. במקביל חלה ירידה בהעדפה לורד/ השושנה, על אף שהוא שומר גם השנה על מקומו הראשון (ירידה מ- 40% ל- 28% השנה). חלה עליה בהעדפה לכלנית, לרקפת ולנרקיס, שממשיכים להיות האהובים ביותר בין פרחי הבר.

    2. העץ האהוב ביותר
    12% מכלל במדגם ציינו את עץ התמר/ הדקל כעץ המועדף עליהם ביותר.
    12% ציינו עצי פרי הדר למיניהם: תפוז, לימון, אשכולית
    11% אלון
    9% אורן
    9% ברוש
    4% שקדייה
    4% זית
    4% אקליפטוס
    2% צאלון
    2% תפוח
    1%: ארז, דובדבן, תאנה, אשוח, ערבה בוכייה, פיקוס, קקטוס, אזדרכת , שיטה, קוקוס, אפרסק, צפצפה ועוד…
    המבוגרים אוהבים יותר את ההדרים והצעירים את האלון. ביתר העצים אין הבדלים.
    אין הבדל בין גברים לנשים באהדה לעצים.

    הבדלים גיאוגרפיים בולטים בהשפעתם על ההעדפה
    הירושלמים – אוהבים יותר את האורן, הברוש, השקדייה והדובדבן
    הצפוניים – אוהבים יותר את האלון, הברוש והאורן
    תושבי הדרום – בולטים באהדתם לדקל
    תושבי המרכז – אוהבים יותר את הדקל וההדרים

    בהשוואה ל1996 ו- 1999, חלה עליה במודעות לשמות עצים: 20% ציינו ב- 96' כי אינם יודעים לציין שם של עץ האהוב עליהם לעומת 15% ב- 99' לעומת 3% בלבד השנה (בכל קבוצות הגיל). העלייה באהדה להדרים אולי מבטאת געגועים אל הפרדסים שנמחקו בקצב מואץ מהנוף הישראלי בשנות התשעים.


    3. הפרי האהוב
    18% פרי הדר (תפוז ראשון ואח"כ קלמנטינה, פומלה, מנדרינה ואשכולית אדומה)
    15% תפוח עץ
    12% בננה
    10% מנגו
    5% אפרסק
    5% אבטיח
    5% תות שדה
    4% ענבים
    4% אגס
    1% אבוקדו, גויבה, שזיף, תמר, תאנים, פפאיה, ליצ'י, משמש, מלון, קיווי, אנונה.

    השפעת העונתיות על תשובות המרואיינים בולטת בסקר: עדיפות לפירות העונה החורפית. כנראה שביצוע הסקר בקיץ ישפר את מקומם של פירות הקיץ.

    בהשוואה בין גברים לנשים חל היפוך באהדה לשני פירות מרכזיים: מנגו, תפוח ותות שדה:
    תפוח עץ נחלש אצל גברים והתחזק אצל נשים.
    מנגו נחלש אצל הנשים התחזק יותר אצל הגברים.
    תות השדה נחלש בקרב הגברים.


    הירק האהוב
    25% העגבנייה
    19% מלפפון
    10% חסה
    9% עשבי תיבול כגון: פטרוזיליה, כוסברה, נענע ושמיר
    6% גזר
    4% פלפל ירוק
    4% גמבה
    2% אבוקדו
    2% כרוב
    1% בצל, ברוקולי, חציל, שומר, צנון, תפוח אדמה, בטטה, ארטישוק, דלעת ועוד…

    => הצרכן הישראלי מעדיף את הירקות הבסיסיים (עגבנייה, מלפפון וחסה) המרכיבים על פי רוב את ה"סלט הישראלי" ומעשירים הן במראה והן בטעם כל כריך או מנה "פשוטה".

    העגבנייה אהודה יותר אצל נשים וצעירים.
    המלפפון אהוד באופן מדהים בקרב הירושלמים והצעירים.
    החסה אהודה יותר על המבוגרים (בעיות משקל).