אודות המכון
מחקר איכותי
מחקר כמותי
אפקטיביות פרסום AIM
מחקרים באינטרנט
גלריה
לקוחות
סקרים שהתפרסמו
ארכיון פרסומי Visibility Index


    סקר בנושא מדד הפנאי (2003)

    סקר בנושא מדד הפנאי - קיץ 2003

    מטרות המחקר:
    1. לאמוד את שיעור צריכת הפנאי ואת שיעור ההוצאה על פנאי
    2. לאפיין מגמות בצריכת הפנאי – עליה או ירידה לעומת חורף 2002

    שיטת המחקר:
    סקר טלפוני בקרב 500 גברים ונשים בגילאי 18 עד 74.  הסקר מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת דוברת העברית בישראל והוא פרופורציונאלי לפי גיל, מין ואזורי חיוג. הסקר בוצע במרכז התקשורת הממוחשב של מכון ברנדמן בת"א ביולי 2003.

    הממצאים הושוו לממצאי סקר מקביל שנערך באוקטובר 2002.

    עיקר הממצאים:

    1. הוצאה כספית על פנאי
    79% מהמדגם דיווחו על 137 שעות בילוי פנאי.
    הם הוציאו 1063 ₪ בממוצע על פעילויות פנאי מסוגים שונים במהלך חודש יולי 2003.

    2. סתיו לעומת קיץ
    ביולי הסתכמה ההוצאה הפרטית על פנאי ב 1.8 מיליארד ₪ בחודש לעומת 1.3 מיליארד ₪ באוקטובר 2002.
    כלומר, ההוצאה על פנאי גדלה ב 38% לעומת הסתיו.
    (מחושב כך: המנויים לפי מספר בתי אב, יתר ההוצאה לפי אוכלוסיית הבוגרים).

    3. המעורבות בפעילויות הפנאי השונות:
    79% השקיעו 45 שעות צפייה בטלביזיה
    73% השקיעו 30 שעות האזנה למוזיקה בקלטות או דיסקים
    60% השקיעו 23 שעות על קריאת ספרים
    57% השקיעו 21 שעות פעילות ספורט וכושר
    44% השקיעו 26 שעות שיטוט באינטרנט לצורכי פנאי

    61% השקיעו 14 שעות בילוי בבריכה או בים
    83% השקיעו 13 שעות על קריאת עיתונים
    69% השקיעו 10 שעות בילוי במסעדות ובתי קפה
    25% השקיעו 21 שעות בילוי בחוגים שונים
    39% השקיעו 11 שעות צפייה בסרטי וידאו ו DVD
    25% השקיעו 13 שעות בפעילויות פנאי מסוגים אחרים
    29% השקיעו 5 שעות צפיה בבתי קולנוע
    25% השקיעו 5 שעות בילוי בתיאטרון, מופעי בידור, מחול או מוזיקה
    14% השקיעו 7 שעות על ביקור באתרים ומוזיאונים

    4. מדד הפופולריות של עיסוקי פנאי:
    (מחושב כנתח יחסי של השעות המוקדשות לעיסוק פנאי מסך הזמן המושקע בפנאי:)

    בהשוואה לאוקטובר שנה שעברה, אופן בילוי הפנאי השתנה. השינוי הבולט ביותר הוא ירידה בשעות הצפייה בטלביזיה וקריאת עיתונים לטובת ניצול שעות הפנאי לבילוי בחופים ובבריכות, להאזנה למוזיקה, קריאת ספרים, קולנוע, שיטוט באינטרנט וחוגי העשרות.

    ירדו
    26% טלביזיה (במקום 38%)
    8% קריאת עתונים ומגזינים (במקום 10%)
    עלו
    16% הקשבה למוזיקה (במקום 11%)
    10% קריאת ספרים (במקום 8%)
    9% התעמלות וכושר (במקום 8%)
    8% גלישה באינטרנט שלא לעבודה (במקום 7%)
    6% בלוי בחוף הים ובבריכה (לעומת 4%)
    4% חוגי העשרה ותחביבים (במקום 3%)

    ללא שינוי
    5% בילוי במסעדות בתי קפה ופאבים
    3% צפייה בקלטות וידאו ו DVD
    1% קולנוע
    1% בקור במופעי תרבות (כולל תיאטרון, מוזיקה, מחול)
    1% ביקור באתרי תרבות והסטוריה
    2% פעילויות פנאי אחרות

    5. פרופיל דמוגרפי
    גברים השקיעו בפנאי פי שתיים יותר מנשים: 1004 ₪ לעומת 570 ₪.

    ההוצאה הכספית הגבוהה ביותר היא בגילאי 25-49. בגיל 50 ההוצאה הכספית על פנאי נופלת:
    שיעור ההוצאה הממוצעת בגילאי 35-49 הוא 912 ₪ בחודש לעומת 587 ₪ בגילאי 50+.

    הפער בין גברים לנשים גדול במיוחד בפעילויות הבאות
    אינטרנט (30 שעות בקרב גברים לעומת 19 בקרב נשים)
    קריאת עיתונים ומגזינים (16 לעומת 12)
    מסעדות בתי קפה ופאבים (11 לעומת 8)

    פילוח לפי גיל
    צעירים עד גיל 24 השקיעו יותר זמן באינטרנט, בטלביזיה, האזנה למוזיקה, כושר, בתי קפה ופאבים
    בני 50+ השקיעו יותר זמן בצפייה בוידאו/ DVD, קריאת ספרים ועיתונים, חוגי העשרה.

    מסקנות

    1. גם ביולי, מבלה הישראלי במגוון רחב של פעילויות פנאי, ועדיין מרביתן בתוך הבית, אולם החלק היחסי של בילוי מחוץ לבית עלה מ 24% באוקטובר ל 29% ביולי. ההבדלים בולטים בעיקר ביחס לירידה בצריכת תקשורת (טלביזיה ועיתונים) ועליה בצריכת עיסוקי פנאי מענגים, כולל חופים, מוזיקה, קריאת ספרים וגלישה באינטרנט. 

    שלושה גורמים מסבירים את השינוי:
    א. הבדלי עונה: המעבר לפעילויות קיץ
    ב. הרגיעה הביטחונית שהורידה את צריכת היתר של חדשות שאפיינה את חודשי הסתיו
    ג. אווירת "החופש" של יולי-אוגוסט היוצרת מצב רוח לצריכת פנאי מענגת יותר.

    2.  הפער בין גברים לנשים גדל עוד יותר בחודשי הקיץ, אז הגברים משקיעים פי שתיים יותר כסף בפעילות פנאי מאשר הנשים.