אודות המכון
מחקר איכותי
מחקר כמותי
אפקטיביות פרסום AIM
מחקרים באינטרנט
גלריה
לקוחות
סקרים שהתפרסמו
ארכיון פרסומי Visibility Index


    סקר בנושא מדד הפנאי (2002)

    סקר בנושא מדד הפנאי - אוקטובר 2002

    מטרות המחקר:
    1. לאמוד את שיעור צריכת הפנאי ואת שיעור ההוצאה על פנאי
    2. לאפיין מגמות בצריכת הפנאי – עליה או ירידה לאורך זמן

    שיטת המחקר:
    סקר טלפוני בקרב 502 גברים ונשים בגילאי 18 עד 74.  הסקר מהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת דוברת העברית בישראל והוא פרופורציונאלי לפי גיל, מין ואזורי חיוג. הסקר בוצע ממשרדי מכון ברנדמן בת"א במחצית השניה של אוקטובר 2002.


    עיקר הממצאים:

    1. הוצאה כספית על פנאי
    75% מהמדגם הוציאו 751 ₪ בממוצע על פעילויות פנאי מסוגים שונים במהלך החודש האחרון.
    כלומר מדובר בהשקעה של 1.3 מיליארד ₪ הוצאה כוללת חודשית על פעילויות פנאי למיניהן.

    2. פעילויות הפנאי הפופולריות ביותר
    87% השקיעו 59 שעות צפייה בטלביזיה
    40% השקיעו 10 שעות צפייה בסרטי וידאו ו DVD
    36% השקיעו 25 שעות שיטוט באינטרנט לצורכי פנאי
    58% השקיעו 18 שעות על קריאת ספרים
    81% השקיעו 16 שעות על קריאת עיתונים
    22% השקיעו 9 שעות על ביקור באתרים ומוזיאונים
    68% השקיעו 21 שעות האזנה למוזיקה בקלטות או דיסקים
    24% השקיעו 6 שעות צפיה בבתי קולנוע
    55% השקיעו 20 שעות פעילות ספורט וכושר
    28% השקיעו 16 שעות בילוי בחוגים שונים
    49% השקיעו 11 שעות בילוי בבריכה או בים
    27% השקיעו 4 שעות בילוי בתיאטרון, מופעי בידור, מחול או מוזיקה
    61% השקיעו 11 שעות בילוי במסעדות ובתי קפה
    16% השקיעו 47 שעות בפעילויות פנאי מסוגים אחרים

    3. מדד שעות הפנאי – חודש אוקטובר-נובמבר 2002
    כאשר משקללים את שעות הפנאי מתוך כלל המדגם מתברר כי הישראלי השקיע 141 שעות בחודש על בילוי פנאי בחודש אוקטובר, המתפלגות כלהלן:

    51 שעות צפייה בטלביזיה
    14 שעות האזנה למוזיקה בקלטות או דיסקים
    13 שעות על קריאת עיתונים
    11 שעות פעילות ספורט וכושר
    10 שעות על קריאת ספרים
    9 שעות שיטוט באינטרנט לצורכי פנאי
    7 שעות בילוי במסעדות, בתי קפה ומועדונים
    5 שעות בילוי בחוגים ולימודי העשרה לפנאי
    5 שעות בילוי בבריכה או בים
    4 שעות צפייה בסרטי וידאו ו DVD
    2 שעות על ביקור באתרים ומוזיאונים
    2 שעות צפיה בבתי קולנוע
    1 שעת בילוי בתיאטרון ומופעים שונים
    7 שעות בפעילויות פנאי מסוגים אחרים

    4. פרופיל דמוגרפי
    גברים השקיעו בפנאי יותר מאשר נשים הן מבחינת שיעור המוציאים כסף על פנאי והן מבחינת שיעור ההוצאה הכספית הממוצעת:

    79% מהגברים הוציאו כסף על פנאי בחודש האחרון בממוצע של 826 ₪ בחודש.
    73% מהנשים הוציאו כסף על פנאי בחודש האחרון בממוצע של 671 ₪ בחודש.

    ההוצאה הכספית הגבוהה ביותר היא בגילאי 25-49. בגיל 50 ההוצאה הכספית על פנאי נופלת:
    שיעור ההוצאה הממוצעת בגילאי 34-49 הוא 856 ₪ בחודש לעומת 587 ₪ בגילאי 50+.


    מסקנות

    1. מרבית הצבור הישראלי משקיע זמן וכסף בפנאי. בניגוד למה שאוהבים להאמין, הישראלי הממוצע משקיע בפנאי כמעט אותן מספר שעות שהוא משקיע בעבודה: 141 שעות פעילות פנאי לעומת 183 שעות עבודה (משרה מלאה חודשית).

    2. למרות שמקובל להאמין שלנשים יש "יותר פנאי", מתברר כי גברים משקיעים יותר זמן וכסף בפעילות פנאי מודעת מאשר נשים.

    3. פעילות פנאי מודעת היא לא "זמן בטלה", כך ניכר מעצם העובדה שגברים ונשים המצויים בשיא הקריירה העיסוקית שלהם, תוך כדי גידול המשפחה, מדווחים על השקעה גדולה יותר בפעילות פנאי הן מבחינת שעות פנאי והן מבחינת כסף.

    4. בראש מצעד הפנאי צועדת הטלביזיה הגוזלת 36% מסך כל שעות פעילות הפנאי של הישראלי הממוצע.
    במקום השני והשלישי אך במרחק ניכר ממנה נמצאות ההאזנה למוזיקה (בקלטות או דיסקים), וקריאת עיתונים, לכל אחד מהם מקדיש הישראלי 10% מזמן הפנאי הממוצע שלו. בתחתית נמצאת צריכת מופעים (מכל הסוגים, כולל תיאטרון, מופעי בידור מוזיקה וכד').

    5. כשבוחנים את פעילות הפנאי של הישראלי, מתברר כי הוא מעורב במגוון רחב של פעילויות פנאי אקטיבי ופסיבי בבית ומחוץ לבית. אולם, בניתוח פעילויות פנאי מחוץ לבית לעומת פעילויות פנאי ביתיות, מתברר כי הישראלי הוא טיפוס ביתי: בילה 76% משעות הפנאי שלו בחודש אוקטובר-נובמבר בבית ורק 24% מחוץ לבית.

    פעילויות הפנאי מושפעות מעונות השנה, מזג האוויר והמצב הכללי בארץ. מדד הפנאי שמתפרסם כאן מתייחס לפעילויות המאפיינות את סתיו 2002. מדד הפנאי הבא שיתפרסם בפברואר יאפיין את התנהגות הפנאי החורפית של הישראלי.