אודות המכון
מחקר איכותי
מחקר כמותי
אפקטיביות פרסום AIM
מחקרים באינטרנט
גלריה
לקוחות
סקרים שהתפרסמו
ארכיון פרסומי Visibility Index


    סקר בנושא מע''מ (2005)

    סקר אומניפון בנושא "חוסכים את המע"מ" - יולי 2005


    השיטה ומבנה המדגם
    סקר טלפוני בקרב 500 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה שהוא מדגם ארצי, אקראי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת דוברת העברית בישראל. הדגימה אקראית ופרופורציונלית לפי מין גיל ואזור מגורים. טעות הדגימה המירבית: 4.5% .
    הסקר בוצע ביוני 2005 בשיטת CATI במרכז התקשורת הממוחשב של מכון ברנדמן בתל אביב.

    עיקר הממצאים

    1. אחוז הרוכשים ללא תשלום מע"מ
    65% מהמדגם דיווחו כי במהלך השנה האחרונה הם רכשו מוצרים ללא קבלות.
    למרות זאת, מדובר רק ב 47% מהמרואיינים שרכשו את המוצרים/שרותים מתוך ידיעה שהם חוסכים את המע"מ.

    ברוב המקרים (61%) היוזמה לחסוך את המע"מ היא של המוכר 61% (מתוך חוסכי המע"מ), אולם ביתר המקרים היוזמה היא של הקונה או משותפת לקונה ולמוכר.

    מדובר בתדירות גבוהה של כמעט פעם בחודש (0.9 פעמים בחודש).

    2. "שעור החיסכון"
    47% מהמדגם טענו שקנו שרות או מוצר באופן שחסך להם את המע"מ שחסך להם 824 ש"ח בממוצע בשנה האחרונה. התופעה שכיחה בכל המגזרים באוכלוסיה אך גבוהה יותר בקרב גילאי 35-49, במגזר הדתי,  ובעלי הכנסה ממוצעת.

    3. שעור הסרוב לשתף פעולה
    רק 27% מסרבים לשתף פעולה ומתעקשים על קבלה ואף מבטלים את העסקה אם המוכר מסרב לכך.
    כל היתר מסכימים, אם בצורה גורפת (29%) ואם באופן משתנה לפי הסכום (25%). שעורי הסרוב אינם שונים בין גברים לנשים, והם משתפרים רק במעט בגילאי 50+ (הסרוב עולה ל 32% במקום 25%).

    4. סוגי המוצרים/שרותים שרוכשים באופן "שחוסך לך את המע"מ"
    26% שרותים לבית (כמו אינסטלציה, חשמל, שפוץ וכד')
    21% קנייה מרוכלים בדוכני רחוב, שווקים, וחופים
    16% שרותים פרטיים (כמו רפואה פרטית, אלטרנטיבית, קוסמטיקה וכד')
    15% קנייה בקיוסקים ופיצוציות
    13% קניית בילויים (מסעדות, בתי קפה, מועדונים וכד')
    11% מכולות ומינימרקטים
    10% חנויות לקניית מוצרים לבית (רהיטים, מוצרי חשמל, שטיחים וכד)
    9% חוגי העשרה, התעמלות ומורים פרטיים
    6% קניית תיירות (צימרים, אתרים, בתי מלון וכד)
    4% שרותים עסקיים (כמו יעוץ מס, השקעות, משפטי וכד')
    8% אחר

    5. הנימוקים להימנעות ממע"מ
    המרואיינים נשאלו לגבי הסבות להיות הנוהג נפוץ, עפ"י נוסח השאלה הבא: "מתברר שכשהקונה חוסך את המע"מ, המוכר מצליח לחמוק מתשלום מס הכנסה. זהו נוהג די נפוץ בארץ – מה הסבות לכך לדעתך"?
    42% כל אחד מנסה לחסוך/להרוויח כמה שיותר
    34% המסים בארץ גבוהיםמדי
    11% השקול המוסרי לא מעניין אותם
    8% רוצים לדפוק את המדינה מתוך נקמה, וגם המדינה מושחתת
    7% קושי כלכלי, הכל יקר מדי, זקוקים לכסף
    4% כלם עושים את זה, ולא רוצים לצאת פרייר
    8% - סבות אחרות
    8% לא יודע מה הסבה

    בעוד הצעירים והמבוגרים ציינו במקום הראשון נימוקים של "רוצים להרוויח יותר", הרי שבגילאי 35-49 ציינו במקום הראשון נימוק אידאולוגי לכאורה של "מסים גבוהים מדי".

     
    מסקנות

    1. התופעה רווחת מאד כאשר כמעט מחצית מעידים שרכשו מוצרים/שרותים מתוך ידיעה שהם חוסכים את המע"מ. מדובר בתועפה ששותפים לה גם המוכרים וגם הקונים, מה שמתבטא בשעור הגבוה של הקונים היוזמים בקשה לבצוע פעולה ללא קבלה מחד, וכן בשעור הגבוה של שתוף פעולה כאשר המוכר יוזם את הרעיון.

    2. התופעה שכיחה בכל המגזרים וחזקה יותר בשכבות בהן מתקיימים שני תנאים: לחץ תקציבי מחד ופעילות כלכלית גבוהה מאידך. מכאן, המעורבות הגבוהה יותר של גילאי הביניים (35-49), הכנסה ממוצעת.

    3. הנימוקים מעידים על תפישת התופעה כנורמטיבית: האזרחים מאמינים כי כולם רוצים לחסוך ואף מנמקים זאת באידיאולוגיה של "מסים גבוהים מדי". מעוט אף מציין את השחיתות הצבורית כתרוץ "לדפוק את המדינה".

    4. סה"כ מדובר "בחסכון" של חצי מליארד ש"ח בשנה, וזאת במגזר הפרטי ובקרב דוברי העברית בלבד.
    סביר להניח שההימנעות גבוהה לא פחות במגזרים שלא נבדקו בסקר הנוכחי (מגזר העולים שאינם דוברי עברית וכן המגזר הערבי).